Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska
Najnowsze wiadomości o projekcie
W ramach projektu “Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” (CZBIS) uczennice i uczniowie kształcący się w zawodzie stolarz oraz mechanik pojazdów samochodowych mieli możliwość skorzystania z kursów, których celem było doskonalenie umiejętności, a także przygotowanie do egzaminu czeladniczego.
Szkolenia z zakresu kursów na platformie e-learningowej kierowane były do cechów rzemiosł z terenu województwa wielkopolskiego, które zawarły czterostronne porozumienia (Województwo Wielkopolskie – Politechnika Poznańska – Wielkopolska Izba Rzemieślnicza – cech rzemiosł) na rzecz realizacji Projektu w zakresie wsparcia cechów rzemiosł zaangażowanych w proces kształcenia dualnego dla uczennic i uczniów.
W ramach kursów dla zawodów stolarz i mechanik pojazdów samochodowych zostało przygotowanych po 10 tematów odpowiadających tematom egzaminacyjnym obowiązującym na części ustnej i pisemnej egzaminu czeladniczego.
Tematy składały się z modułów informacyjnych, prezentacji, aktywności zewnętrznych, wzorów dokumentów, testów, quizów, pytań kontrolnych i interakcji. Materiały zostały opracowane zgodnie z dostępnością cyfrową dla osób ze szczególnymi potrzebami.
W strukturze szkoleń zawierały się poszczególne elementy, które odpowiadały za odpowiednie dopasowanie materiałów do możliwości uczennic i uczniów.
Opis struktury szkoleń:
⦁ Test wejściowy – składający się z 30 pytań zamkniętych i 1 pytania otwartego, pozwalał na dobór materiałów szkoleniowych do indywidualnych potrzeb uczennicy i ucznia danego cechu.
⦁ Temat obowiązkowy – po rozwiązaniu testu wejściowego, uczennice i uczniowie otrzymywali dostęp do tematu obowiązkowego “Podstawowe przepisy prawa pracy” oraz byli zobowiązani do jego wypełnienia bez względu na wynik w teście wejściowym.
⦁ Pozostałe tematy – były wskazywane drogą mailową przez zespół metodyków, na podstawie wyników testu wejściowego.
⦁ Test wyjściowy – po ukończeniu wszystkich wymaganych aktywności, uczennice oraz uczniowie uzyskiwali dostęp do testu wyjściowego, składającego się z 30 pytań zamkniętych, pozwalającego na weryfikację wyniku szkolenia uczennicy i ucznia.
⦁ Wszystkie tematy – zostały wyświetlone po rozwiązaniu testu wyjściowego – zarówno te ukończone jak i te wcześniej niewidoczne.
Głównymi korzyściami dla uczennic i uczniów, korzystających z udostępnionych kursów było doskonalenie umiejętności, przygotowanie do egzaminu czeladniczego oraz podjęcia pierwszej pracy, a także samorealizacja. Ukończenie szkolenia potwierdzone zostało zaświadczeniem.
W ramach projektu “Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” (CZBIS) uczennice i uczniowie kształcący się w zawodzie stolarz oraz mechanik pojazdów samochodowych mieli możliwość skorzystania z kursów, których celem było doskonalenie umiejętności, a także przygotowanie do egzaminu czeladniczego.
Szkolenia z zakresu kursów na platformie e-learningowej kierowane były do cechów rzemiosł z terenu województwa wielkopolskiego, które zawarły czterostronne porozumienia (Województwo Wielkopolskie – Politechnika Poznańska – Wielkopolska Izba Rzemieślnicza – cech rzemiosł) na rzecz realizacji Projektu w zakresie wsparcia cechów rzemiosł zaangażowanych w proces kształcenia dualnego dla uczennic i uczniów.
W ramach kursów dla zawodów stolarz i mechanik pojazdów samochodowych zostało przygotowanych po 10 tematów odpowiadających tematom egzaminacyjnym obowiązującym na części ustnej i pisemnej egzaminu czeladniczego.
Tematy składały się z modułów informacyjnych, prezentacji, aktywności zewnętrznych, wzorów dokumentów, testów, quizów, pytań kontrolnych i interakcji. Materiały zostały opracowane zgodnie z dostępnością cyfrową dla osób ze szczególnymi potrzebami.
W strukturze szkoleń zawierały się poszczególne elementy, które odpowiadały za odpowiednie dopasowanie materiałów do możliwości uczennic i uczniów.
Opis struktury szkoleń:
⦁ Test wejściowy – składający się z 30 pytań zamkniętych i 1 pytania otwartego, pozwalał na dobór materiałów szkoleniowych do indywidualnych potrzeb uczennicy i ucznia danego cechu.
⦁ Temat obowiązkowy – po rozwiązaniu testu wejściowego, uczennice i uczniowie otrzymywali dostęp do tematu obowiązkowego “Podstawowe przepisy prawa pracy” oraz byli zobowiązani do jego wypełnienia bez względu na wynik w teście wejściowym.
⦁ Pozostałe tematy – były wskazywane drogą mailową przez zespół metodyków, na podstawie wyników testu wejściowego.
⦁ Test wyjściowy – po ukończeniu wszystkich wymaganych aktywności, uczennice oraz uczniowie uzyskiwali dostęp do testu wyjściowego, składającego się z 30 pytań zamkniętych, pozwalającego na weryfikację wyniku szkolenia uczennicy i ucznia.
⦁ Wszystkie tematy – zostały wyświetlone po rozwiązaniu testu wyjściowego – zarówno te ukończone jak i te wcześniej niewidoczne.
Głównymi korzyściami dla uczennic i uczniów, korzystających z udostępnionych kursów było doskonalenie umiejętności, przygotowanie do egzaminu czeladniczego oraz podjęcia pierwszej pracy, a także samorealizacja. Ukończenie szkolenia potwierdzone zostało zaświadczeniem.
Szkolenia dla pracowników Cechów w projekcie „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska”
W ramach podpisanego porozumienia między Cechem Rzemiosł Różnych w Śremie a Politechniką Poznańską i Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego oraz Wielkopolską Izbą Rzemieślniczą w Poznaniu w ramach projektu “Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” (CZBIS) odbyło się szkolenie dla pracowników Cechu gdzie zaprezentowano materiały dydaktyczne na platformie e-learningowej system.zawodowcy.org oraz kursy w zawodzie stolarz i mechanik pojazdów samochodowych.
W ramach szkolenia zrealizowano następujące tematy:
Prezentacja struktury, tematów i wartości merytorycznej kursów:
Podstawowe informacje dotyczące system.zawodowcy.org zwłaszcza platformy e-learningowej;
Przedstawienie struktury i zasobów platformy;
Prezentacja materiałów merytorycznych dla zawodu stolarz;
Prezentacja materiałów merytorycznych dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych.
Prezentacja aspektów technicznych dostępu do platformy i kursów dla cechów rzemiosła:
Zakładanie konta opiekuna / nauczyciela / przedstawiciela cechów;Dostęp do kluczy dostępu umożliwiających uczniom i uczennicom korzystanie z materiałów
dydaktycznych w zawodach stolarz i mechanik pojazdów samochodowych;
Generowanie statystyk – monitorowanie postępu prac uczniów i uczennic.
Samodzielne zapoznanie się z kursami:
Funkcjonalności platformy wspomagających proces szkolenia uczniów:
ocenianie testów,
ocenianie zasobów aktywizujących w prezentacji,
checkbox w kursie,
raporty platformy,
bloki przedstawiające aktywność ucznia na platformie.
Omówienie zasad szkolenia uczniów z zakresu kursów w zawodzie stolarz i mechanik pojazdów samochodowych:
Omówienie wytycznych dotyczących szkolenia;
Charakterystyka procesu przeprowadzania szkoleń;
Zadania opiekunów uczniów/uczennic podczas przeprowadzania szkoleń;
Harmonogram realizacji szkoleń.
Już od września uczniowie kształcący się w zawodzie stolarz i mechanik pojazdów samochodowych w Cechach, które podpisały porozumienie o współpracy w projekcie „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” będą mogli skorzystać z materiałów w ramach „Szkolenia dla uczniów i uczennic z wykorzystania materiałów dydaktycznych zamieszczonych na platformie, obejmujących zawody, których nauka odbywa się w rzemiośle”.
Zachęcamy do korzystania z materiałów, które umożliwiają lepsze przygotowanie do egzaminów czeladniczych w obu zawodach.
Więcej informacji na temat kursów e-learningowych można znaleźć na poniższej stronie: https://zawodowcy.org/kursy-dla-cechow-rzemiosl/
• Ulotka stolarz
• Ulotka mechanik pojazdów samochodowych
W dniu 16.02.2022 r. odbyło się spotkanie panelowe pod tytułem: „Nowoczesne sposoby kształcenia zdalnego. PLATFORMA EDUKACYJNA SYSTEM.ZAWODOWCY.ORG” organizowane przez Departament Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego oraz Politechnikę Poznańską w ramach projektu „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska”.
Było ono oficjalnym rozpoczęcie współpracy po podpisaniu czterostronnych porozumień zawartych przez dwadzieścia jeden Cechów, WIR w Poznaniu, Politechnikę Poznańską oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Uroczyste podpisanie porozumień nastąpiło w dniu 7 lutego 2022 r.
W ramach projektu zostaną wsparte Cechy zaangażowane w kształcenie dualne. Na platformie Zawodowcy.org pojawi się nowa kategoria materiałów dydaktycznych dedykowanych cechom, w szczególności młodocianym pracownikom realizującym przygotowanie zawodowe w formie nauki zawodu u pracodawców – rzemieślników. W ramach tej kategorii obecnie przygotowywane jest 17 kursów i 630 pytań testowych dla dwóch zawodów: stolarz i mechanik pojazdów samochodowych. Materiały zostaną opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodzie oraz standardami wymagań egzaminacyjnych.
Planowane kursy przygotowujące do egzaminów czeladniczych dla uczniów realizujących naukę zawodu za pośrednictwem cechów rzemiosł
Tematyka kursów dla zawodu stolarz:
• Rachunkowość zawodowa dla zawodu stolarz,
• Rysunek zawodowy dla zawodu stolarz,
• Technologia dla zawodu stolarz,
• Maszynoznawstwo dla zawodu stolarz,
• Materiałoznawstwo dla zawodu stolarz.
Tematyka kursów dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych:
• Rachunkowość zawodowa dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
• Rysunek zawodowy dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
• Technologia dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
• Maszynoznawstwo dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
• Materiałoznawstwo dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych.
Tematyka ogólna i specjalistyczna wspólna dla zawodów – stolarz i mechanik pojazdów samochodowych:
• Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
• Podstawowe zasady ochrony środowiska.
Tematyka wspólna dla obu zawodów – stolarz i mechanik pojazdów samochodowych:
• Dokumentacja działalności gospodarczej,
• Podstawowa problematyka z zakresu podejmowania działalności gospodarczej
i zarządzania przedsiębiorstwem,
• Podstawowe przepisy prawa pracy.
Kursy obejmujące tematykę wspólną będą pomocne w ugruntowaniu wiedzy przed egzaminami czeladniczymi we wszystkich zawodach, w których Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu przeprowadza egzaminy.
Kluczowym celem korzystania z udostępnianych zasobów jest zwiększenie atrakcyjności kształcenia, poprzez:
• realizację zajęć dydaktycznych stacjonarnie i on-line,
• samokształcenie,
• przygotowywanie warsztatu dydaktycznego i tworzenie bazy materiałów dydaktycznych,
• przygotowanie i możliwość powtórzenia materiału do egzaminów czeladniczych,
• ewaluację i standaryzację efektów kształcenia.
Korzyści wynikające z użytkowania platformy edukacyjnej:
• innowacyjny proces przekazywania wiedzy, popularyzowanie wykorzystywania nowych technologii,
• wszystkie materiały dydaktyczne zebrane na jednej platformie,
• możliwość dostępu do wiedzy w dowolnym miejscu i dogodnym czasie, w tym możliwość skorzystania z aplikacji mobilnej,
• utrzymanie, aktualizacja i obsługa wspomagania kształcenia przynajmniej do 2023 roku,
• bieżące wsparcie administracyjno-techniczne ze strony pracowników projektu.
Więcej informacji o działaniach prowadzonych w projekcie można znaleźć na stronie:https://zawodowcy.org/
Źródło : Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu Iwona Derda Naczelnik Wydziału Oświaty WIR w Poznaniu
link do filmów ze spotkania: YouTube
Projekt „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” (CZBIS) realizowany jest przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego (Departament Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego) oraz Politechnikę Poznańską we współpracy z zainteresowanymi samorządami, pracodawcami, technicznymi szkołami kształcącymi zawodowo, a od 2021 również z cechami rzemiosła z terenu województwa wielkopolskiego oraz Wielkopolską Izbą Rzemieślniczą w Poznaniu. To kontynuacja pierwszej edycji projektu „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe” realizowanej w latach 2012-2015. Obecnie w projekcie uczestniczy 81 szkół, a realizacja przewidziana jest do czerwca 2023 roku.
przewidziana jest do czerwca 2023 roku.
W ramach projektu wyróżnia się następujące główne formy wsparcia:
⦁ płatne staże/praktyki dla uczniów realizowane u pracodawców,
⦁ zajęcia specjalistyczne dla uczniów w laboratoriach,
⦁ doposażenie szkół w materiały dydaktyczne on-line oraz rozwój platformy e-learningowej,
⦁ utrzymanie i rozwój Systemu Zawodowcy w formie narzędzia informatycznego dostępnego na stronie internetowej system.zawodowcy.org.
Obecnie dostępne materiały na platformie
System.zawodowcy.org to bezpłatna platforma składająca się z części e-Rekrutacja i e-Learning.
Część e-Learning to szeroka baza materiałów dydaktycznych skierowana do szkół zawodowych. Narzędzie oferuje szereg możliwości, w tym wykorzystanie przygotowanych materiałów do prowadzenia zajęć i samokształcenia oraz przeprowadzania testów weryfikujących wiedzę zdobytą w trakcie nauki. Wszelkie materiały, które zostały udostępnione na platformie są zgodne
z podstawą programową.
Materiały dydaktyczne on-line przygotowane są z zakresu 32 kwalifikacji w 12 wybranych zawodach, wykonane w oparciu o treści przygotowane przez zewnętrznych specjalistów. Wśród tych zawodów znajduje się:
– technik informatyk,
– technik teleinformatyk,
– technik elektryk,
– technik ekonomista,
– technik elektronik,
– technik handlowiec,
– technik reklamy,
– technik grafiki i poligrafii cyfrowej,
– technik mechanik,
– technik mechatronik,
– technik logistyk,
– technik spedytor.
Struktura materiałów w części e-Learning jest podzielona na główne kategorie: Materiały dla nauczycieli, Materiały dla uczniów, Kursy otwarte, Repozytorium z doradztwa zawodowego oraz Laboratoria i jest sukcesywnie uzupełniana o nowe pomoce dydaktyczne. Ponadto każda
z placówek korzystająca z platformy posiada własną strukturę szkolnych materiałów edukacyjnych na platformie. Ułatwiając korzystanie z funkcjonalności platformy dostępne są także instrukcje dotyczące tworzenia interaktywnych zadań oraz szablony kursów, które można zbudować na platformie.
Na platformie udostępniane są na bieżąco do pobrania i wykorzystania arkusze egzaminów zawodowych z zasobów CKE. Arkusze są przetwarzane do postaci interaktywnej, co pozwala na zwiększenie atrakcyjności kształcenia i zachęca uczniów do wysiłku na rzecz własnego rozwoju. Pozwala także na przygotowanie się do egzaminów zawodowych. Stopniowo udostępnione zostały także autorskie kursy zawodowe opracowane w nowoczesnej, interaktywnej formule przygotowane przez zewnętrznych specjalistów. Materiały dla pozostałych zawodów dostępne są w Kursach otwartych.
W ramach rozszerzenia projektu rozpoczynamy współpracę z cechami rzemiosł. Na platformie pojawi się nowa kategoria materiałów dydaktycznych dedykowanych cechom rzemiosł. W ramach tej kategorii zostanie przygotowanych i opublikowanych 17 kursów i 630 pytań testowych dla dwóch zawodów: stolarz i mechanik pojazdów samochodowych. Materiały zostaną opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodzie oraz standardami wymagań egzaminacyjnych.
Po dostarczeniu przez autorów metodyków pełnej wersji materiałów dydaktycznych, zostaną one poddane recenzji specjalistów w dziedzinach, których dotyczą oraz wsparciu metodycznemu specjalistów projektu CZBIS. Ostatni etap, związany z przetworzeniem materiałów na wersje e-learningową i udostępnieniem kursów na platformie, powinien zostać zakończony w 2022 roku.
Planowane kursy przygotowujące do egzaminów czeladniczych dla uczniów realizujących naukę zawodu za pośrednictwem cechów rzemiosł
Tematyka kursów dla zawodu stolarz:
⦁ Rachunkowość zawodowa dla zawodu stolarz,
⦁ Rysunek zawodowy dla zawodu stolarz,
⦁ Technologia dla zawodu stolarz,
⦁ Maszynoznawstwo dla zawodu stolarz,
⦁ Materiałoznawstwo dla zawodu stolarz.
Tematyka kursów dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych:
⦁ Rachunkowość zawodowa dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
⦁ Rysunek zawodowy dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
⦁ Technologia dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
⦁ Maszynoznawstwo dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych,
⦁ Materiałoznawstwo dla zawodu mechanik pojazdów samochodowych.
Tematyka ogólna i specjalistyczna wspólna dla zawodów – stolarz i mechanik pojazdów samochodowych:
⦁ Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
⦁ Podstawowe zasady ochrony środowiska.
Tematyka wspólna dla obu zawodów – stolarz i mechanik pojazdów samochodowych:
⦁ Dokumentacja działalności gospodarczej,
⦁ Podstawowa problematyka z zakresu podejmowania działalności gospodarczej
i zarządzania przedsiębiorstwem,
⦁ Podstawowe przepisy prawa pracy.
Kursy obejmujące tematykę wspólną będą pomocne w ugruntowaniu wiedzy przed egzaminami czeladniczymi we wszystkich zawodach, w których Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu przeprowadza egzaminy.
Kluczowym celem korzystania z udostępnianych zasobów jest zwiększenie atrakcyjności kształcenia, poprzez:
⦁ realizację zajęć dydaktycznych stacjonarnie i on-line,
⦁ samokształcenie,
⦁ przygotowywanie warsztatu dydaktycznego i tworzenie bazy materiałów dydaktycznych,
⦁ przygotowanie i możliwość powtórzenia materiału do egzaminów czeladniczych,
⦁ ewaluację i standaryzację efektów kształcenia.
Korzyści wynikające z użytkowania platformy edukacyjnej:
⦁ innowacyjny proces przekazywania wiedzy, popularyzowanie wykorzystywania nowych technologii,
⦁ wszystkie materiały dydaktyczne zebrane na jednej platformie,
⦁ możliwość dostępu do wiedzy w dowolnym miejscu i dogodnym czasie, w tym możliwość skorzystania z aplikacji mobilnej,
⦁ utrzymanie, aktualizacja i obsługa wspomagania kształcenia przynajmniej do 2023 roku,
⦁ bieżące wsparcie administracyjno-techniczne ze strony pracowników projektu.
Więcej informacji o działaniach prowadzonych w projekcie można znaleźć na stronie:
https://zawodowcy.org/

